Informacje ze spotkania z Zarządem PLK S.A.
W dniu 17.12.2024 odbyło się w Centrali PLK S.A. spotkanie w którym wzięli udział;
– ze strony pracodawcy Prezes Zarządu PKP PLK S.A. Pan Piotr Wyborski, Dyrektor Biura Spraw Pracowniczych Pani Magdalena Jończyk, Pan Leszek Trojnara, pracownicy Wydziału ds. Dialogu Społecznego Biura Spraw Pracowniczych Centrali PLK S.A.
– ze strony społecznej przedstawiciele niemal wszystkich organizacji Związkowych działających w PKP PLK S.A..
W trakcie spotkania Pan Prezes Piotr Wyborski przedstawił bieżącą sytuację w spółce w tym między innymi informacje w sprawach ;
– zakończenia procesu przeglądu projektów inwestycyjnych zaznaczając, że Zarząd spółki nie zrezygnował z zaplanowanych w poprzednich latach inwestycji infrastrukturalnych natomiast dokonano korekty i modyfikacji niektórych planów inwestycyjnych tak aby wydatkowane środki na te cele przyniosły lepsze i szybsze wyniki. Przez najbliższe lata na pewno nie zabraknie nam pracy choćby ze względu na toczące się lub mające rozpocząć inwestycje. Z informacji uzyskiwanych z różnych źródeł a potwierdzonych przez Prezesa Spółki wynika, że w najbliższym roku spółka otrzyma na realizację inwestycji około 17 miliardów złotych. Takie same kwoty otrzymywać będzie przez najbliższe trzy lata rok do roku. Sumując te dane wynika z nich, że w najbliższych kilku latach nasza firma otrzyma na rozwój, modernizację linii kolejowych czy budowę nowych około 80 miliardów złotych. Przekładając to na pracę zatrudnionych w spółce ludzi można by rzec „oj będzie się działo”.
– poinformował, że Zakłady Linii Kolejowych otrzymają w następnym roku taki sam jak w 2024 budżet na bieżące utrzymanie infrastruktury kolejowej,
– omówił po krótce jakie są stawiane naszej firmie wymagania ze strony właściciela czyli Ministerstwa Infrastruktury zwłaszcza w zakresie zwiększania efektywności,
– poinformował o podejmowanych krokach w celu realizacji zapisów Protokołu Ustaleń z dnia 22 maja 2024 roku w sprawie wdrożenia w 2024 roku podwyżki wynagrodzeń dla pracowników PKP PLK S.A.. Dla przypomnienia dodam, że ustęp 11 punkt c tegoż porozumienia zakładał wypłatę jednorazowej gratyfikacji finansowej w przypadku uzyskania oszczędności w funduszu w funduszu wynagrodzeń. Gratyfikacja zostanie wypłacona w miesiącu styczniu 2025 roku po zamknięciu roku i przeliczeniu powstałych oszczędności. Na dzień dzisiejszy Zarząd nie podjął jeszcze ostatecznej decyzji co wysokości kwoty tej gratyfikacji tak więc wszelkiego rodzaju informacje krążące po terenie całej sieci to jedynie nie potwierdzone plotki. Według naszej oceny wysokość tej gratyfikacji powinna osiągnąć poziom co najmniej 500 złotych brutto lub więcej (z naciskiem na słowo więcej). Pierwotnie zakładana kwota oscylowała w granicach około 200 złotych i miała być wypłacona w miesiącu grudniu br.. Jak więc wynika z powyższego Zarząd Spółki dotrzymał słowa i wywiązuje się z podpisanego porozumienia. Oby tak dalej.
– ilość wypadków i różnego rodzaju zdarzeń czy incydentów w 2024 roku, zawinionych przez pracowników spółki PKP PLK S.A. w odniesieniu do roku 2023 spadła co jest bardzo dobrą i budującą informacją zważywszy na charakter naszej pracy i profil działalności spółki.
To tylko potwierdza, że nie ma potrzeby „gmerania” w rozporządzeniach a w konsekwencji w naszych wewnętrznych instrukcjach, pracownicy PLK dadzą radę !!! (kom. autora notatki).
Dyrektor Biura Spraw Pracowniczych Pani Magdalena Jończyk omówiła szczegółowo wdrożenie podwyżki wynagrodzeń. Z kilku danych możliwych do opublikowania wynika że uprawnionych do podwyżki było ponad 35 600 pracowników na ogólną ilość ponad 36 tysięcy zatrudnionych w spółce na dzień jej wdrożenia. Wysokość podwyżki zależna była od podpisywanych w poszczególnych jednostkach organizacyjnych (zakładach) porozumień.
Kolejnymi tematami omówionymi przez Panią dyrektor IPR były;
– Wielkość zatrudnienia w spółce i prognozy z tym związane na rok 2025. Z zapowiedzi pracodawcy wynikało, że w 2025 roku nie będzie podejmował kroków mających powodować zmniejszanie zatrudnienia.
– Temat zmiany podejścia do zagadnień związanych z procesem pozyskiwania i szkolenia nowych kadr do poszczególnych zespołów pracowniczych. Przedstawiliśmy pracodawcy pod rozwagę pomysł powrotu do obowiązującego już w przeszłości modelu szkoleń (pouczeń okresowych) czyli co najmniej raz na kwartał pouczenia okresowe plus w razie ważnej potrzeby pouczenia dodatkowe. Ponadto zwróciliśmy uwagę na fakt niepotrzebnego a wręcz niebezpiecznego trendu skracania procesu kształcenia kursowego dla kandydatów na określone stanowiska pracy zwłaszcza w zespole Inżynierii ruchu.
– Ilość oraz przyczyny wypracowywanych godzin nadliczbowych. Przedstawiliśmy swoją opinię w tym temacie zwłaszcza w odniesieniu do godzin nadliczbowych wypracowywanych w zespołach utrzymaniowych (drogowym i automatyki). O ile w zespole inżynierii ruchu nie ma (z małymi wyjątkami) problemu wypłaty wynagrodzenia za nadgodziny o tyle w zespołach utrzymania niestety takiego wynagrodzenia się nie wypłaca. Dziwne to działanie zwłaszcza, że pracownicy tych zespołów wykonują szereg prac związanych z przygotowaniem do realizacji procesu inwestycyjnego. Ich czas pracy rozliczany jest na zasadzie „godzin do odbioru” a nie do zapłaty. Uważamy, że jest to w stosunku do tych pracowników dalece nie uczciwe.
Uzyskaliśmy też informację , że w zespole inżynierii ruchu następuje systematyczny spadek ilości wypracowywanych godzin nadliczbowych.
Bardzo niepokojącą informacją jest ta, że w 2025 roku nabywa, lub wejdzie w ten rok z nabytymi uprawnieniami emerytalnymi ponad 5300 pracowników w tym w większości w zespołach inżynierii ruchu i utrzymaniowych.
Prezes kończąc spotkanie poprosił żeby podziękować wszystkim pracownikom spółki w imieniu własnym i Zarządu PKP PLK S.A. za dobrze wykonaną pracę i złożył życzenia Świąteczno – noworoczne.